صفحه اول | ایمیل من | فید مطالب | تماس با ما | نقشه سایت

مراحل طرح درس سالانه

۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

مرحله اول :
تهیه تقویم طرح
تقویم طرح را می توان برای یک سال تحصیلی یا سه دوره سه ماهه با محاسبه تعداد هفته ها و روزها و ساعت هایی که در طول سال تحصیلی برای تدریس درس مورد نظر پیش بینی شده است، محاسبه وتنظیم کرد .محاسبه بر اساس تقویم سالانه انجام می گیرد.
مثلا" اگر برای درس ریاضی چهارم ابتدایی هفته ای سه ساعت در سه جلسه منظور شده باشد، مجموع جلسات در هر ماه 12 جلسه یا
12ساعت ودر طول سه ماهه ی اول 36 جلسه بدون احتساب تعطیلات رسمی و ایام امتحانات و غیره خواهد بود.
اگر تعطیلات رسمی از روی تقویم سالانه استخراج و ایام امتحانات و تعطیلات احتمالی نیز پیش بینی شود و از کل جلسات سه ماهه حذف شود، زمان تدریس خالص و مفید سه ماه باقی خواهد ماند .
مرحله دوم :  
تقسیم محتوای درس یا هدف های آموزشی بر زمان خالص یا مفید تدریس .
ابتدا بهتر است محتوای درس یاهدف ها و سایر فعالیت های آمزشی با احتساب فرصت لازم برای تمرین و مرور درس به سه دوره سه ماهه تقسیم شود. بهتر است کل محتوای کتاب یا ماده درسی در طول سال بر اساس دو پنجم و دو پنجم و یک پنجم در سه ماهه های اول، دوم و سوم تقسیم شوند. زیرا در سه ماهه ی سوم به علت تعطیلات نوروزی، شروع امتحانات و عوامل دیگر عملا" زمان تدریس محدود تر خواهد بود. سپس محتوای فصل ها ومباحث و هدف ها و سایر فعالیت ها در نظر گرفته شده در طول هر سه ماه به واحد های کوچک تر درسی یا محتوای متناسب با تک تک جلسات آموزشی تقسیم شود .
مرحله سوم :
تعیین هدف ویزه تدریس در هر جلسه.
 در این قسمت، معلم باید با توجه به مجموعه ی فعالیت های در نظر گرفته شده ومحتوای درس، هدف ویزه تدریس خود را در هر جلسه مشخص کند.
مرحله چهارم :
تعیین وپیش بینی فعالیت های دیگر آموزشی خارج از کلاس که برای تقویت یادگیری
شاگردان می تواند موثر باشد .