صفحه اول | ایمیل من | فید مطالب | تماس با ما | نقشه سایت

علل عدم موفقيت دانش آموزان دوره راهنمايي دردرس رياضي

۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه


بررسي علل عدم موفقيت دانش آموزان دوره راهنمايي دردرس رياضي
ازديدگاه دبيران رياضي استان گلستان
محقق: مريم تواق نژاد
استادراهنما: دكتر سيد منصور توليتي
استادمشاور: دكتركريم ا… حاجيان
خلاصه: 
موضوع كانوني اين تحقيق بررسي علل موفقيت دانش آموزان در درس رياضي دوره راهنمايي از ديدگاه دبيران رياضي مي باشد. عليرغم بررسي هاي انجام شده توسط متخصصان اما تداوم مشكل در دوره راهنمايي ضعف در پرورش قواي فكري دانش آموزان اين دوره را به دنبال داشته و باعث مي شود تا اين قشر عظيم از نياز طبيعي خود نسبت به فعاليت هاي رياضياتي باز مانند جامعه و نمونه آماري اين تحقيق متشكل از كليه دبيران رياضي دوره راهنمايي شاغل دراستان گلستان شامل 759 نفر بوده كه براساس جدول كرجي و مورگان تعداد 254 نفر به صورت نمونه مشخص و اين تعداد دبير با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي ازتمام شهرهاي استان گلستان انتخاب گرديدند.داده ها و اطلاعات موردنياز براي مطالعه با استفاده از روش هاي پرسشنامه ، منابع كتابخانه اي و بررسي اسنادي جمع آوري و تدوين گشته است. داده هاي جمع آوري شده به وسيله پرسشنامه در دو سطح توصيفي و استنباطي مورد توصيف و تجزيه و تحليل قرار گرفته به همين منظور ابتدا اقدام به تنظيم جداول، محاسبه درصدها و رسم نمودارها نموده و سپس از آزمون هاي z و x2 استفاده گرديد و تعميم پذيري يافته هاي در سطح آلفاي (آلفا=%5 ) براي هر سؤال صورت گرفته است.
 نتيجه گيري:
نتايج و يافته هاي اين تحقيق را براساس چهارعامل مورد بررسي كه باعث عدم موفقيت دانش آموزان در درس رياضي مي باشد (وجود حالات نامساعد عاطفي در دانش آموزان نسبت به درس رياضي ، ويژگي هاي فرهنگ حاكم برخانواده، ويژگي هاي حرفه اي معلم و ضعف رهبري آموزشي ) مي توان اينگونه خلاصه نمود:
74 درصد دبيران رياضي اعتقاد دارند كه باور شكل گرفته در دانش آموزان مبني برجالب نبودن رياضي برعدم موفقيت آنان در اين درس مؤثر است.
82 درصددبيران رياضي اعتقاددارندكه احساس سردرگمي درهنگام يادگيري رياضي مانع موفقيت دانش آموزان دراين درس مي شود.
81 درصد دبيران رياضي بر اين نظرند كه احساس عجز و ناتواني دانش آموزان نسبت به درك مطالب رياضي و هندسه مانع ازموفقيت آنها در اين درس مي شود.
75 درصد دبيران رياضي بر اين باورند كه راحت و با نشاط نبودن دانش آموزان در كلاس رياضي در عدم موفقيت آنان در اين درس مؤثر است ونتيجه اين نظرات اينكه 78 درصد دبيران رياضي بر اين باورند كه وجود حالات نامساعد عاطفي در دانش آموزان نسبت به درس رياضي يك علت عدم موفقيت آنها در اين درس است و 16 درصد دبيران آن را عامل مؤثري در عدم موفقيت دانش آموزان در درس رياضي ندانسته و ما بقي نظري ندارند.
84 درصد دبيران رياضي بر اين نظرند كه خانواده هايي كه براي رياضي و فراگيري آن ارزش و اهميت قائل نيستند در عدم موفقيت فرزندانشان تاثيردارند.
75درصد دبيران رياضي متعهد نبودن فرزندان در مقابل خانواده نسبت به فراگيري رياضي را درعدم موفقيت آنهادر اين درس مؤثرمي دانند.
78 درصد دبيران رياضي نبودن هماهنگي و انسجام در خانواده دانش آموزان را در عدم موفقيت تحصيلي آنها مؤثر مي دانند.
82 درصد دبيران رياضي اعتقاد دارند كه عدم حمايت و تشويق والدين نسبت به فراگيري درس رياضي در موفق نبودن فرزندانشان در اين درس مؤثر است و در مجموع از اطلاعات بدست آمده 80درصد دبيران رياضي معتقدند كه ويژگي هاي فرهنگ حاكم در خانواده در عدم موفقيت فرزندان در درس رياضي موثر بوده و 15 درصد دبيران آن را عامل مؤثري نمي دانند.
89 درصد دبيران رياضي آشنا نبودن معلم با روش هاي ايجاد انگيزه در تدريس رياضي را درعدم موفقيت دانش آموزان مؤثر مي دانند.
90 درصد دبيران رياضي بر اين باورند كه بي توجهي معلمان نسبت به تشويق و حمايت به موقع دانش آموزان در عدم موفقيت آنها تاثير دارد.
91 درصد دبيران رياضي عقيده دارند كه عدم توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان در هنگام آموزش رياضي در عدم موفقيت آنان در اين درس تاثير دارد.
91 درصد دبيران رياضي بر اين عقيده اند كه به كار نبردن روش تدريس مناسب باعث عدم موفقيت دانش آموزان مي شود.
92 درصد دبيران رياضي بر اين نظرند كه بي توجهي نسبت به عدم موفقيت دانش آموزان در جريان تدريس در عدم موفقيت دانش آموزان مؤثر است.
91 درصد دبيران رياضي بر اين باورند كه برخورد نامناسب با دانش آموزان در عدم موفقيت تحصيلي آنها مؤثر است.
92 درصد دبيران رياضي اعتقاد دارند كه بي توجهي نسبت به برگزاري امتحانات كلاسي و بررسي نتايج آن در عدم موفقيت دانش آموزان تاثير دارد و در مجموع اطلاعات بدست آمده نتيجه اينكه91درصد دبيران رياضي براين نظرند كه ويژگي هاي حرفه اي معلم در عدم موفقيت دانش آموزان در درس رياضي تاثير دارد و 5 درصد دبيران رياضي آن را عامل مؤثري ندانسته و ما بقي نظري ندارند.
75 درصد دبيران رياضي بر اين باورند كه بي توجهي مديرنسبت به بررسي روند تحصيلي دانش آموزان در درس رياضي در عدم موفقيت آنها مؤثر است.
77 درصد دبيران بر اين باورند كه بي توجهي مدير مدرسه نسبت به تشويق دبيران و دانش آموزان در درس رياضي زمينه عدم موفقيت آنها را بوجود مي آورد.
83 درصد دبيران رياضي براين نظرند كه ضعف مدير در شناسايي و حل مشكلات دانش آموزان زمينه بروز مشكل عدم موفقيت دانش آموزان در درس رياضي را ايجاد مي كند.
78 درصددبيران رياضي ناتواني مديردررفع تعارضات ميان گروه كاري رادرعدم موفقيت تحصيلي دانش آموزان مؤثر مي دانند.
81 درصد دبيران رياضي اعتقاد دارند كه كوتاهي مدير در نظارت كردن برفعاليت هاي آموزشي در عدم موفقيت دانش آموزان در درس رياضي تاثير دارد.
84 درصد دبيران براين باورند كه ضعف مدير در جهت دادن به فعاليت هاي آموزشي مدرسه در عدم موفقيت دانش آموزان در درس رياضي تاثير دارد.
و از مجموع اطلاعات بدست آمده نتيجه اينكه 80 درصد دبيران رياضي بر اين نظرند كه ضعف رهبري آموزشي يك علت عدم موفقيت دانش آموزان در درس رياضي است.
پيشنهادها:
باتوجه به نتايج ويافته هاي تحقيق مي شود پيشنهادهايي به شرح ذيل ارائه نمود باشد كه با كاربست يافته هاي تحقيق و توجه به پيشنهادهاي محققان شاهد ارتقاء سطح كيفي و كمي آموزش و پرورش استان باشيم:
الف : پيشنهادهاباتوجه به رويكرد جستجو گرايانه و فعال دانش آموزان و بهره برداري ازآن در امرآموزش رياضي در بين خانواده ها و معلمين رياضي
ايجاد فرصت هاي مناسب جهت استفاده دانش آموزان از وسايل و مواد در دسترس به منظور پي بردن به موضوعي خاص
آشنانمودن معلمان رياضي باماهيت كارگروهي وفن بكارگيري دانش آموزان درقالب گروه به عنوان يك روش فعال سازوثمربخش
آگاه سازي اولياء دانش آموزان در خصوص اهميت بكارگيري آموخته هاي رياضياتي فرزندانشان درشرايط واقعي و در حل مسائل روزمره
ترويج شيوه هاي تدريس صحيح ، مؤثر و فعال با برگزاري جشنواره الگوهاي تدريس برتر در درس رياضي با استفاده از اساتيد مجرب روش تدريس رياضي، تشويق و قدرداني از نفرات برگزيده به نحو شايسته، برگزاري جلسات مشاوره با هدف ايجاد فرصت براي دبيران جهت رفع اشكالات كاري
آموزش دبيران رياضي در زمينه اصول يادگيري وآموزش رياضي براساس آخرين يافته هاي علوم تربيتي آموزشي
ب : پيشنهادها با توجه به نقش رهبري آموزشي و هدايت صحيح جريان آموزش رياضي
آموزش مديران مدارس درزمينه نظارت وراهنماي تعليماتي
تلاش مديران نسبت به بررسي مداوم روندتحصيلي دانش آموزان دردرس رياضي وشناسايي نقاط قوت وضعف
تشويق دانش آموزان ساعي در درس رياضي با اهداء جوايز توسط مديران مدارس
بكارگيري متخصصين ومربيان مجرب رياضي به عنوان ناظران تعليماتي رياضي
شناسايي دبيران موفق رياضي ، اعلام نكات برجسته اخلاقي و كاري آنها به جامعه و استفاده از تجارب ارزنده آنان درجلسات گروههاي آموزشي رياضي درسطح منطقه و استان 
حمايت دانش آموزان كم آموز در رياضي توسط مديران مدارس و تشويق دبيران رياضي نسبت به رفع اشكالات درسي آنان در فرصت هاي پيش بيني شده
 به نقل از : http://reaze20.blogfa.com